//Potrzeby szkoleniowe sektora – podsumowanie rekomendacji Rady

Potrzeby szkoleniowe sektora – podsumowanie rekomendacji Rady

Na podstawie zrealizowanych przez swoich ekspertów badań Sektorowa Rada ds. Kompetencji Turystyka dokonała szczegółowej analizy potrzeb kompetencyjnych sektora turystyki. W wyniku tych działań – w pierwszej kolejności – Rada zdecydowała o przygotowaniu rekomendacji określającej cztery najpilniejsze potrzeby jeżeli chodzi o szkolenia pracowników branży turystycznej.
W propozycjach uwzględniono specyfikę sektora, którą jest wielobranżowość przekładająca się na zróżnicowanie potrzeb kompetencyjnych w ramach poszczególnych branż. (znajduje to odzwierciedlenie w sektorowej ramie kwalifikacji, która składa się z 4 odrębnych podram (hotelarstwo; gastronomia; organizacja turystyki; pilotaż, przewodnictwo i animacja czasu wolnego) oraz strukturze Rady (zespoły branżowe). 
Uwzględniając powyższą analizę Sektorowa Rada ds. Kompetencji Turystyka zdiagnozowała zapotrzebowanie na kompetencje/kwalifikacje w sektorze:

Nowe technologie w turystyce, których absolwent

  • Zna najważniejsze trendy rozwojowe w hotelarstwie i turystyce.
  • Potrafi adaptować metody, technologie i procedury związane zrealizacją zadań zawodowych w podstawowych pionach zakładów hotelarskich.W szerokim zakresie teoretyczne podstawy metod i technologii stosowanych w działalności wytwórców usług turystycznych.
  • Umie adaptować metody, technologie i procedury związane z oferowaniem i sprzedażą imprez i usług turystycznych, w tym pośrednictwem turystycznym.

Doradztwo turystyczne, których absolwent:

  • Zna współczesne czynniki determinujące zachowania klientów na rynku konsumenckim oraz identyfikuje współczesne trendy i tendencje w zachowaniach konsumentów usług turystycznych na rynku turystycznym.
  • Potrafi: korzystać z baz danych i źródeł wiedzy w zakresie Consumer Trends
  • Zna i stosuje zasady modelu gościnności oraz techniki negocjacyjne w procesie kupna sprzedaży oferty turystycznej.
  • Posiada umiejętność projektowania oferty w modelu SDL – koncentrującym się nawspółtworzeniu i preferencjach konsumenta (model Service Dominant Logic).
  • Posiada umiejętność projektowania (w tym kalkulowania) oferty dla różnych grup klientów (indywidualnych, grupowych, instytucjonalnych).

Obsługa klienta w biurach podróży w świetle nowej ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych z dnia 24 listopada 2017 r. (Dz. U. poz.2361), których absolwent:

  • Zna warunki oferowania, sprzedaży i realizacji imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych określone ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
  • Zna procedury i standardy odnoszące się do wykonywania zadań zawodowych, związanych z organizacją i sprzedażą imprez oraz obsługą podróżnych w trakcie imprezy turystycznej
  • Zna wprowadzone przez ustawę rozwiązania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa życia, zdrowia i interesów ekonomicznych podróżnych w tym ochrony przed skutkami utraty przez nie płynności finansowej.
  • Zna procedury rozpatrywania skarg i metody pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
  • Zna zasady odpowiedzialności organizatora turystyki i przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych za niewykonania lub nienależyte wykonanie umowy zawartej z podróżnym.
  • Potrafi przygotować dla podróżnych informacje przedkontraktowe dotyczące poszczególnych rodzajów imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych objętych ustawą
  • Potrafi przygotować projekt umowy o imprezę turystyczna lub usługę turystyczną uwzględniający wymogi i ograniczenia wprowadzone przez ustawę.
  • Potrafi dokonać wyboru kontrahentów na podstawie oceny jakości świadczonych przez nich usług turystycznych.
  • Podejmuje działania mające na celu zapobieganie negatywnym konsekwencjom niewykonania lub nienależytego wykonania usług wchodzących w skład imprezy lub powiązanych usług turystycznych
  • Kompetencje społeczne: Komunikuje się z różnymi grupami podróżnych uwzględniając nowe rozwiązania wprowadzone

Bezpieczeństwo  danych osobowych w przedsiębiorstwach turystycznych, których absolwent:

  • Zna podstawowe regulacje prawne i wprowadzone nimi podstawowe zasady dotyczące ochrony danych osobowych w przedsiębiorstwie turystycznym, a w szczególności zasady dotyczące identyfikacji danych osobowych (w tym danych wrażliwych) podlegających ochronie, oceny ryzyka związanego z ich przetwarzaniem , doboru środków zapobiegających jego wystąpieniu w przedsiębiorstwie turystycznym
  • Potrafi zidentyfikować dane osobowe, prowadzić ich ewidencję, informować osoby, których ww. dane dotyczą o ich przetwarzaniu, prowadzić zbiory danych, oraz rejestry danych wrażliwych
  • Kompetencje społeczne: Respektuje zasady dotyczące ochrony danych osobowych wprowadzonych przez przepisy prawne

Pilot wycieczek, których absolwent:

  • zna i rozumie w szerokim zakresie informacje specjalistyczne z zakresu krajoznawstwa, historii, geografii, przyrody, kultury, etnografii dotyczące różnych, atrakcyjnych turystycznie regionów świata
  • potrafi przygotować plan realizacji zadań zawodowych własnych i koordynowanego zespołu, z uwzględnieniem zmiennych, nie w pełni przewidywalnych warunków, oraz korygować go stosowanie do okoliczności
  • potrafi świadomie selekcjonować narzędzia komunikacji w sposób pozwalający na rozwiązywanie sytuacji trudnych i zapobieganie konfliktom z udziałem uczestników imprezy turystycznej lub innej formy turystyki a także wykonywać złożone i nie typowe zadania zawodowe w zmiennych i nie w pełni przewidywanych warunkach

    kompetencji społeczne:
  • jest gotów do pełnienia roli przywódcy i inspirowania turystów w trakcie imprezy turystycznej lub innej formy turystyki 
  • jest gotów do wykazywania się cierpliwością i opanowaniem w sytuacjach nietypowych napotkanych podczas realizacji różnorodnych zdań 

Instruktor praktycznej nauki zawodu, (W zakresie: pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki pracy) których absolwent

potrafi:

  • określić zakres i zadania pedagogiki pracy,
  • opisać przedmiot kształcenia i wychowania przed zawodowego, pro zawodowego i zawodowego,
  • określić funkcje doradztwa zawodowego,wskazać możliwości dla dalszego kształcenia
  • zidentyfikować ustawowe zadania nauczyciela w zakresie dydaktyki, opieki i wychowania,opisać funkcje klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego,
  • określić typy szkół prowadzących kształcenie zawodowe i innych form kształcenia zawodowegookreślić zasady organizacji praktycznej nauki zawodu,
  • wskazać zadania instruktora praktycznej nauki zawodu,określić zasady zatrudniania młodocianych pracownikówwskazać zakres odpowiedzialności instruktora

Animator czasu wolnego , których absolwent:

Zna i rozumie: 

  • ogólne podstawy teoretyczne metod i rozwiązań w odniesieniu do form i zasad organizowania turystom rekreacji oraz czasu wolnego stosowanych w wykonywanych zadaniach zawodowych 
  • różnorodne metody prowadzenia zajęć animacyjnych w oparciu o rozbudowane programy animacyjne.
  • różnorodne źródła informacji niezbędnych do realizacji zadań zawodowych z zakresu pilotażu, przewodnictwa i animacji czasu wolnego
  • w szerokim zakresie źródła zagrożeń dla życia, zdrowia, bagażu oraz interesów ekonomicznych turystów.
  • zasady, normy i procedury dotyczące udzielania pomocy turystom w sytuacjach zagrożenia.
  • regulacje dotyczące świadczenia usług z zakresu pilotażu, przewodnictwa i animacji czasu wolnego
  • zasady prowadzenia dokumentacji związanej z wykonywaniem zadań zawodowych z zakresu pilotażu, przewodnictwa i animacji czasu wolnego, w tym m.in. dokumentacji finansowej, sprawozdawczości, dziennika zajęć.